42

Du vil bli skuffet over nye Playstation og Xbox

Playstation 3 var en revolusjon. Det vil ikke oppfølgeren bli.

Arvtakeren til denne maskinen vil trolig ikke bli en langt mer edrulig maskin enn det PS3 var ved lansering.
Arvtakeren til denne maskinen vil trolig ikke bli en langt mer edrulig maskin enn det PS3 var ved lansering.

Om vi skal begynne å tro på ryktemølla, er det duket for at neste generasjons spillkonsoller vil komme på markedet til neste år. Både Microsoft og Sony - trolig når vi nærmer oss julesalget - stå klare med produkter som skal gi spillinteressert noe å ønske seg.

Men ting kan tyde på at denne oppgraderingen vil bli vesentlig mindre spennende enn den var i forrige runde. For mens dagens konsoller ved lansering var et kvantesprang fram, med HD-grafikk og maskinvare som overgikk en PC-spillers våteste drømmer, vil trolig oppfølgeren bli noe helt annet.

Det svært anerkjente nettstedet Ars Technica har tatt en titt på ryktene og lekkasjene fra utviklingen fra både Sony og Microsoft, og mener å vite at den neste generasjonen vil ha et helt annet fokus.

Blir mer som en PC

Ubekreftede meldinger tyder på at begge konsollene i større eller mindre grad vil basere seg på teknologi som dagens PC-er bygges opp av, fremfor å lage en helt egen og spesiell løsning. Dagens PlayStation 3 bygges for eksempel på den banebrytende Cell-teknologien, men alt tyder på at dette vil skrinlegges i neste generasjon til fordel for «vanlige» prosessorer.

Ifølge Ars Technica er årsaken til at både Sony og Microsoft går for mer tradisjonelle løsninger flerdelt.

På én side er det et kostnadsspørsmål, men egen superteknologi forbeholdt ett produkt har andre ulemper: De fleste store spilltitler slippes for både PC, Playstation og Xbox, noe som ofte fører til at spillutviklerne går for minste felles multiplum, og derfor unngår å utnytte spesiell teknologi som bare én av plattformene støtter.

I tillegg bruker gjerne de spillutviklerne som faktisk vil utnytte nye superfunksjoner, lang tid på å forstå hvordan en faktisk kan ta det i bruk effektivt. Jo mer komplisert en ny funksjon er, jo lengre tid tar det før spillene som produseres virkelig er optimalisert. Det er det ikke mange som er tjent med.

Ifølge Ars Technica ser det ut til at det blir AMD som vil produsere både prosessor og grafikkbrikken til neste Playstation, mens de vil produsere grafikkbrikken til neste Xbox.

Vil ikke lage supermaskiner

Microsoft og Sony ønsker å tjene penger på både boksen og spillene, og da kan ikke konsollene være så superavanserte som dagens løsninger var ved lansering.
Microsoft og Sony ønsker å tjene penger på både boksen og spillene, og da kan ikke konsollene være så superavanserte som dagens løsninger var ved lansering.

At maskinene trolig vil bli likere dagens PC-er er én ting, men det som kanskje er mer relevant er at neste generasjon konsoller ikke vil bli et kvantesprang i ytelse, slik som forgjengeren. Både Xbox 360 og spesielt Playstation 3 var noen teknologiske underverker som lå milevis foran PC-verdenen. Samtidig var prisen relativt lav, noe som effektivt resulterte i at både Microsoft og Sony måtte subsidiere sine maskiner ut til forbruker.

Pengene tjente de derimot på en andel av spillsalget.

En slik løsning vil vi trolig ikke se med de neste konsollene, skal vi tro ryktene. Sony har ikke finansielle muskler til å gjøre en ny slik runde - med et årlig underskudd i selskapet på nærmere 3 milliarder dollar - og Microsoft har trolig ikke viljen. Målet skal være å tjene penger på både maskinvaren og spillene.

Alt handler ikke om spill

Dette kan de komme seg unna med av flere årsaker, der kanskje den viktigste er at spill er i ferd med å bli mindre viktig på konsoller. Undersøkelser viser nå at kunder faktisk bruker mer tid på mediestreaming enn spill, og at det vokser fram et marked der konsollers primærfunksjon blir nettopp dette. Det er ingen grunn til å bruke masse penger på superrask - og varm - maskinvare, om alt kundene uansett gjør er å se på TV-serier.

Det andre poenget er at neste generasjons konsoller i all hovedsak vil bli koblet på den samme typen TV-er som dagens konsoller. Det betyr at det er FullHD-oppløsning som er målet - og der er man allerede. Noen rykter sier riktignok at PS4 skal takle oppløsninger opp til 4096x2160 punkter, men det kan være snakk om fremtidig filmformat, ikke nødvendigvis spill i slik superoppløsning.

En oppgradering til dagens teknologi på skjermkort vil derfor i seg selv være en kraftig forbedring. De råeste grafikkortene på markedet i dag er laget for langt mer enn HD-oppløsning, og det vil ikke en konsoll brukes til. Det vil også gjøre det tilstrekkelig for 3D i denne oppløsningen.

Kan benytte flere år gammel teknologi

Ars Technica og Kotaku spekulerer i om grafikkbrikken som kommer i de nye konsollene vil være av typen «Southern Island» - bedre kjent som HD 7970. Om det stemmer kan grafikkbrikken nærme seg to år gammel ved lansering.

«They'll be a substantial step up from current console hardware, sure. But they likely won't be able to offer the same wow-factor the seventh generation did», skriver Ars.

Detaljene er langt mindre konkrete på hovedprosessoren i de nye konsollene, her er det enda mer sannsynlig at en vil holde seg på et moderat nivå. Dagens prosessorer har blitt så avanserte og raske at en selv med de mest moderne spillene utnytter bare en liten del av de. Det er rett og slett ikke i prosessoren flaskehalsen ligger når man spiller - og det er dermed ikke nødvendig å putte på det aller beste.

Ved å ikke gå for den råeste teknologien vil en presse ned strømforbruket, noe som igjen gir mindre behov for støyende kjøling - og det vil gi lavere produksjonskostnader.

Du kan glemme de gamle spillene

Har du gode spill liggende fra før, kan du trolig glemme å spille de på en ny konsoll.
Har du gode spill liggende fra før, kan du trolig glemme å spille de på en ny konsoll.

Alle disse endringene vil derimot føre med seg en litt uheldig bivirkning: Helt ny teknologi gjør at dagens Playstation 3-spill ikke vil kunne fungere på den neste generasjonen maskiner. Til det er spillene kodet for spesielt til den maskinvaren som faktisk sitter i konsollen.

På de første PS3-maskinene løste Sony dette ved å implementere en egen brikke som skulle emulere PS2 - men denne ble droppet etter relativt kort tid av kostnadshensyn. Med PS4 vil man ifølge Kotaku trolig aldri se tilbakekompatibilitet i det hele tatt.

Påkrevet nettforbindelse

Kotaku har forøvrig kommet over mer informasjon som kan være dårlig nytt: Hele markedet for brukte konsollspill kan stå for fall. Ifølge deres kilder vil den neste generasjon av Playstation kreve at alle spille registreres og bindes til PSN-kontoen din over internett. Om du vil selge spillet ditt, må en ny kjøper betale en avgift for å låse opp spillet utover det som omtales som en «prøveversjon».

Det er uklart om det er påkrevet internett hele tiden mens du spiller - noe som har blitt vanlig på PC-spill - eller bare under registreringsprosessen.

Kommentarer (42)

Til toppen