1

Nå kan babyene leke med iPhone

Vi slapp ekspertene løs på Matells nye babyleke til iPhone.

Fisher-Price iPhone-babyleke

Om jeg vil teste en bitering med iPhone-holder? Seriøst? Skal babyer også leke med iPhone, nå?

Ekspertpanelet

Her handler det om å kjenne sine begrensninger. Jeg har ingen forestilling om at jeg klarer å sette meg inn i hva en baby måtte mene om den nye iPhone-leken fra Fisher-Price, eller om appene som hører til. Det var med andre ord bare en ting å gjøre – sjekke med ekspertisen!

Målgruppen for denne leken er barn i alderen 6 til 36 måneder. Vi hyret derfor inn søskenparet Steffen (9 måneder) og Linnéa (2 år) som testpiloter.

Kraftig beskyttelse

Før vi kunne slippe de ivrige barnefingrene løs på mobiltelefonen, måtte vi gjøre noen forberedelser. Den første handlet om å få iPhone-en trygt inn i beskyttelsesdekselet. Det var enkelt. En stor rød plasknapp med et spor i fungerer som lås, og bakdekselet kan åpnes ved hjelp av en mynt eller liknende gjenstand. Så er det bare å legge telefonen på tiltenkt plass, og sette lokket på igjen.

Inne i boksen er det gummiforinger som holder telefonen på plass og tar av for støt. På fronten av leken er det et plastvindu som gjør at babyen ikke berører selve telefonen når det lekes.

Av en eller annen grunn står dette vinduet opp ned i forhold til Fisher-Price-logoen. Det betyr at du må plassere mobilen opp ned for å nå betjeningstasten når leken er ferdig montert.

Egne applikasjoner

Neste skritt er å laste ned applikasjonen barnet skal bruke.

Ifølge Torgeir Waterhouse i IKT Norge er det touchbaserte grensesnittet på iPhone intuitivt, selv for barn som bare er noen måneder gamle.

Det er mulig det finnes fremmelige babyer som kan laste ned og installere applikasjoner selv, men i så fall har de antakelig passert finn-nesen-til-bamsen-stadiet. Slike barn bør heller beregne satellittbaner, eller forsøke å finne en kur mot kreft. Fisher-Price-appene er for babyer som fremdeles har ett og annet å lære om iTunes og AppStore.

Vi hentet en applikasjon med dyrelyder, og en der du skal trykke på ulike kroppsdeler på en teddybjørn. Så startet vi den første appen og overlot resten til våre unge testere.

Grundige undersøkelser

Linnea ga raskt beskjed om at denne leken var hennes. Den engelske fortellerstemmen fortalte hva delene på en bamse heter, og Linnea kan nå si
Linnea ga raskt beskjed om at denne leken var hennes. Den engelske fortellerstemmen fortalte hva delene på en bamse heter, og Linnea kan nå si "eyes".

Linnéa på to år var raskest på labben, og grabbet til seg leketøyet. Med et godt grep i håndtakene ga hun seg til å studere leken inngående. Elefanten på skjermen blåste en trompetfanfare, men klarte ikke å skape den helt store entusiasmen.

Det gjorde derimot den store røde låseknappen på baksiden. Heldigvis sitter den godt, og vår lille tester ble snart lei av å forsøke å åpne den. Hun kikket litt i speilet bak på leken, før hun snudde den igjen og kikket på skjermen. Nå kom det sang fra leken, og flere dyr passerte på skjermen. Omsider oppdaget hun også at det skjedde ting når hun tok på dyrene. Da ble leken åpenbart mer interessant. Vårt forslag om å dempe lyden ble også raskt nedstemt.

Smakfull

Steffen forsøker å spise mobiltelefonen, men fire tenner er åpenbart ingen utfordring for Fisher-Price-etuiet.
Steffen forsøker å spise mobiltelefonen, men fire tenner er åpenbart ingen utfordring for Fisher-Price-etuiet.

Vår andre produkttester, Steffen, ville også studere leken på nært hold. Han strakte seg frem og tok et godt tak i leken, men storesøster var sterkest.  Hun trakk leken til seg, og ga klart uttrykk for at den var hennes.

Etter å ha forhandlet en stund gikk hun likevel med på å låne bort leken noen sekunder. Steffen trakk leken til seg, og boret fire skarpe tenner inn i plastrammen. Det var i overkant av hva Linnèa kunne akseptere, og dermed var Steffens testperiode over, nesten før den hadde startet.

Her måtte vi til med mer diplomati, og etter beinhared forhandlinger fikk Steffen et nytt forsøk. Denne gang kikket han interessert på skjermen, før han begynte å tromme med hendene på glasset. Et stort glis viste at leken falt i smak. Desverre også bokstavelig talt, for øyeblikket etter satte han nok en gang tennene i plasten.

Det gikk som det måtte gå – Linnéa grep inn og fikk stoppet forsøket på å fortære mobiltelefonen.

Mobiltelefoner og barn

Vårt forsøk viste altså at selv barn ned i 9 måneders alder kan ha glede av iPhone. Om det er riktig at så små barn skal ha mobiltelefon er en annen sak – det legger vi oss ikke opp i.

Fisher-Price er kjent for å lage pedagogisk riktige kvalitetsleker til barn, mens selskapet bak, Matell, nok er mer kjent for sine Barbie-dukker og sin sans for økonomi.

Er du bekymret for stråling kan du bruke en iPod Touch, eller du kan skru av telefonens nettverksforbindelser.

Vi vil hverken anbefale eller fraråde noen å kjøpe denne leken, som koster 229 kroner uten iPhone. Vi nøyer oss med å konstatere at telefonen overlevde eksperimentet, til tross for at den ble dunket i gulvet og angrepet av skarpe barnetenner. Vi merker oss også at de pedagogiske applikasjonene er på engelsk, og at 2 år gamle Linnéa bare brukte sekunder på å lære seg noen engelske gloser.

Let the children lose it, let the children use it – let all the children boogie.

Har du litt større barn? Da bør du ta en kikk på de tre beste barnespillene til mobilen.

Les også om Disneys iPad-app for barn.

Kommentarer (1)

Til toppen