1

Ikke gjør dette på Twitter

Det er visse ting du bør unngå når du lager deg en profil på mikrobloggnettstedet.

Ikke gjør dette på Twitter

Nettstedet Twitter blir stadig mer populært, også i Norge.

I juni 2011 hadde Twitter over 300 millioner registrerte brukere, og nettstedet tvitre.no har registrert over 270.000 nordmenn som er på Twitter.

Nettstedet lar brukerne sende og lese oppdateringer på maks 140 tegn.

Det er imidlertid noen fallgruver man burde unngå hvis man ønsker å bli tatt seriøst på Twitter.

Det amerikanske forretningsmagasinet Inc mener at den største feilen du kan gjøre, hvis du bruker Twitter for en eller annen form for markedsføring - enten for deg selv eller for en bedrift - er å ha en ufullstendig profil

Inc har listet opp tre grunner til dette.

1. Raske førsteinntrykk
Når du er på Twitter, må du huske på at folk vil kanskje vil vurdere deg i løpet av ett sekund og ut ifra veldig lite informasjon.

Ditt Twitter-navn, der du oppgir at holder til, nettsted du lenker til og informasjonen du oppgir om deg selv er alt av betydning - i tillegg til innholdet i Twitter-meldingene du skriver naturligvis.

Folk vil også vurdere deg ut ifra profilbildet ditt, og du bør i det minste ha lastet opp et bilde, så slipper du å se ut som ett egg.

Andre brukere vil vurdere deg som én de bør følge, kommunisere med eller lære fra - eller kanskje som én med samme interesser eller lignende. Hvis du ikke oppgir noe slik informasjon på profilen din, vil du se ut som en nybegynner.

2. Hva skjuler du?
Du burde bruke ditt fulle navn, spesielt hvis du bruker Twitter til profilering. Hvis du bare oppgir delvis informasjon, vil du uansett bli sett på som én som har noe å skjule eller én som ikke har spesielt peiling på Twitter.

Når du ikke tar med informasjon, blir du også vanskeligere å finne på søkemotorene til for eksempel Twitter og Google. Det samme gjelder din plassering og nettstedet du kan koble til profilen din.

Hvis bedriften din ikke har et nettsted å vise til, eller du har en grunn til å ikke lenke dit, kan du vurdere å koble til din personlige Linkedin-konto, Facebook-profil eller en blogg. La i det minste folk få anledning til å bli lære mer om deg enn det de gjør på 140 tegn.

3. Å se ut som en «bot»
Uten en fullstendig, personlig profil kan man faktisk framstå som en «bot», som på Twitter er en konto som blir håndtert av en programvare og automatisk legger ut meldinger.

Noen «boter» gjør ikke noe annet enn å legge ut informasjon, og noen kan være ganske banale. Noen av disse kontoene framstår imidlertid som mennesker og tvitrer for å skape kunstig kontakt. De kan bli brukt til å levere spamware-lenker eller for å tiltrekke følgere, som så kan høstes og bli solgt til folk som ønsker å øke følgertallet sitt på en kunstig måte.

Hvis du ser en ufullstendig profil, som bare har et bilde, tusenvis av ensidige tweets og et veldig lavt antall mennesker de følger og blir fulgt av, er det store sjanser for at det er en «bot». Og det er ikke noe du har lyst til å bli forvekslet med.

PS: Det er ikke vanskelig å fullføre sin Twitter-profil. Gå inn på «innstillinger» ved å trykke på hodeikonet øverst til høyre. Deretter går du inn på «profil» i menyen til venstre. Der kan man lett legge til det som trengs for å få en komplett Twitter-profil.

Kommentarer (1)

Til toppen