Spam tar knekken på e-post

E-post som vi kjenner den er i ferd med å utspille sin rolle. Spam-andelen nærmer seg 100 prosent.

Den siste tiden har Telenor-kunder med frisurf- og online-adressen opplevd kraftige forsinkelser på innkommende e-post, skriver Digi.no.

Årsaken er et internasjonalt spam-bombardement mot selskapet serverpark.

Må tenke helt nytt

Nå mener teknologiguru Gisle Hannemyr at Telenors problemer bare er et forvarsel på at e-posten som vi kjenner den er i ferd med å utspille sin rolle.

- Men etter min mening vil situasjonen bare bli verre inntil vi får på plass en helt ny internasjonal protokoll for e-postlevering - hvor anonym e-post stenges ute, sier Hannemyr til Teknisk Ukeblad.

Det at e-post i dag er gratis, er en av årsakene til den enorme mengden med spam.

– La meg få sagt at jeg mener e-post bør være gratis. Men når jeg, i Norge, har opplevd å få spam som inviterer meg til kakelotteri i en småby i Texas, er det et tegn på at kostnaden for distribusjon er så lav at det lønner seg å sende ut ti tusen e-poster, selv om du bare gjennomfører et salg på én av dem, sier Hannemyr.

Avskaff anonymiteten
Det har tidligere vært snakk om å innføre en ”porto” på e-post, så lav at vanlige brukere ikke opplever det som noe stort utlegg, men som vil hindre spammerne å sende ut hundretusenvis av e-poster. Men de praktiske problemene er svært store med en slik løsning.

Hannemyr mener i stedet at løsningen ligger i identitetskontroll og verifisering, slik at anonym e-postlevering ikke lengre blir mulig.

– Det krever at bransjen kommer sammen internasjonalt, men det er nødvendig. Avistipsere, korrupsjonsvarslere og andre med behov for anonymisering får være unntakene, men danner uansett ikke markedsgrunnlag for spamming i den skalaen vi ser i dag, sier han.

Hva mener du bør gjøres for å bekjempe spam-problemet? Ta diskusjonen på vår nye forum eller i kommentarfeltet under saken.


Til toppen