Stortest av GPS for bil

 Til sammen ni GPS-er fra Blaupunkt, Garmin, Harman/Kardon, Navigon, Mio og Tomtom under lupen.

Stortest av GPS for bil
GPS-er for bilbruk har blitt standardprodukter og allemannseie. Det er derfor ingen store, fundamentale forskjeller i produktene, alle har ett eller annet de gjør bra, og har også noe de ikke er like sterke på.

Dette gjør at resultatet i vår store GPS-test blir jevnt, og avhengig av hvordan vi har vektet de enkelte egenskapene til produktene. Det er ingen tvil om at resultatlisten ville sett annerledes ut med annen vektlegging, derfor vil vi på det sterkeste anbefale at du gjør dine egne vurderinger når du skal velge produkt.

Les flere artikler:
- Test av Blaupunkt TravelPilot 500
- Test av Harman/Kardon GPS-810
- Test av Garmin Nüvi 765
- Test av Garmin Nüvi 5000
- Test av Mio Moov 580
- Test av Navigon 7210
- Test av Navigon 8110
- Test av Tomtom GO 930 Traffic
- Test av Tomtom XL Europe 22
- Slik har vi testet bil-GPS

Nå med trafikkmeldinger
GPS i bil har lenge vært kun en erstatter for kartbok og bykart. Vi har nok en mistanke om at mange har brukt GPS-en sin til å vise informasjon som de allerede har visst, det er ingen som trenger GPS eller kart for å klare å komme seg hjem i fra jobben.

Dette begynner nå å endre seg, med at trafikkmeldinger over FM-båndet (TMC) har kommet til Norge. Slike sendinger finnes nå både på NRK-kanalene og på P4. Hos NRK er foreløpig tjenesten i prøvedrift, men informasjonen blir likevel oppdatert og vedlikeholdt 15 timer i døgnet på ukedager. I P4-kanalene er det full kommersiell heldøgnsdrift nå, med informasjon som blir sendt av det finske selskapet Destia.

I begge tilfeller er det ikke så lenge før køinformasjon fra de største byene våre kommer til å bli sendt ut. Da kommer GPS-bruk også på veistrekninger du kjenner godt til å få en mening. Blant GPS-ene i denne testen er det kun den aller billigste og enkleste (Tomtom XL) som ikke har denne funksjonaliteten innebygd.

Størrelsen er viktig
Alle GPS-er benytter seg av berøringsskjermer, og det ser ut som minstemålet har etablert seg på 4.3 tommer.

I vårt utvalg har vi tre produkter som har større skjerm enn det, med Garmin Nüvi 5000 på topp med 5.2 tommer. Det er en forskjell som merkes, og kan til og med føles for stor i noen tilfeller. I en sportslig bil med svært skrå frontrute vil nok denne GPS-en ta for mye plass, men det er tross alt ikke denne bruken enheten er bygd for. Denne GPS-en har in videoinngang, og den kan for eksempel brukes til ryggekameraet på en større campingbil. Da får skjermstørrelsen virkelig mening.

Enkelte toppmodeller reklamerer med talebasert innlegging av destinasjonsadresse, men ingen av dem tilbyr dette på norsk. Det hjelper heller ikke å endre menyspråket til for eksempel engelsk, fordi det ikke uansett ikke er støtte for talegjenkjenning på norske adresser. For alle praktiske formål er dermed talegjenkjenning en funksjon som foreløpig ikke tilbys oss som snakker norsk eller kjører i Norge. Til gjengjeld kan alle GPS-ene snakke norsk når de gir oss kjøreanvisninger.

Hva med kartene?
Når man tester GPS-er, er det i mange tilfeller kartdataene som ligger inni enheten som er under test. Disse dataene har ikke fabrikantene av GPS-ene selv lagd, de er innkjøpt fra andre fabrikanter.

Det er særlig to slike kartfabrikanter som er helt dominerende på dette markedet. Enten TeleAtlas eller Navteq er til stede i alle produktene vi har i denne testen, det finnes ingen andre kartsystemer i utvalget.

En konklusjon vi våger å trekke etter vår test, er at Navteq har bedre data i Norge. Produktene som bruker dette kartsystemet (Garmin og Navigon) skårer jevnt høyere på adresseoppslag og navigasjon enn hva GPS-ene som bruker TeleAtlas. Det kan være et valgkriterium når man skal finne en GPS som mesteparten av tiden skal brukes i Norge.

Les mer om hvordan vi har testet her



Garmin Nüvi 765 Traffic
Garmin vinner testen med modellen Nüvi 765, på grunn av jevnt gode resultater mot alle kriterier.
Med toppmodellen Garmin Nüvi 765 Traffic plasserer Garmin seg på toppen i vår test. Produktet har ingen utpregete svakheter, og skårer høyt på de viktige punktene. Med solide kartdata og høy ytelse tar denne GPS-en jobben med å lede deg riktig fram til de rareste steder.

Her kan du lese hele testen av Garmin Nüvi 765 Traffic

Terningkast: 5
Pluss: God navigasjon, høy brukervennlighet.
Minus: Ordinær skjerm og ekstrafunksjoner
Internett: www.garmin.no
Pris: 3 073 kroner



Garmin Nüvi 5000
Denne GPS-en fra Garmin utmerker seg med en diger skjerm og best navigasjon.
Garmin Nüvi 5000 er en stor navigatør, i flere betydninger. Den mest iøynefallende egenskapen denne GPS-en har, er den svært store skjermen. Garmin har dratt til med en skjerm på hele 5.2 tommer, og da ruver den godt i frontruta. I tillegg er denne GPS-en den som kommer best ut i den praktiske navigasjonsdelen av testen vår.

Her kan du lese hele testen av Garmin Nüvi 5000

Terningkast: 4
Pluss: Størst skjerm, best navigasjon.
Minus: Størst og tyngst, tungvint adressesøk, ingen innebygd hjelp.
Internett: www.garmin.no
Pris: 3 844 kroner



Navigon 7210
Navigon 7210 er «folkemodellen» for folk som kun skal ha navigasjon.
Navigon 7210 er den nye «allemannsmodellen» fra denne fabrikanten. Med en sympatisk pris og svært god ytelse på navigasjonen bør denne kunne gjøre jobben for svært mange. Dette er imidlertid en helt dedikert navigatør, så om du ser etter mange funksjoner, må du lete andre steder.

Her kan du lese hele testen av Navigon 7210

Terningkast: 4
Pluss: Svært liten, utmerket navigasjon.
Minus: Få tilleggsfunksjoner og innebygd hjelp.
Internett: www.navigon.com
Pris: 2 704 kroner



Navigon 8110
Navigon 8110 er en stilig luksusmodell med god presisjon.
Navigon 8110 er toppmodellen fra denne fabrikanten. En generøs skjerm på 4.8 tommer plassert i en ramme med finish som børstet stål, gjør den til et blikkfang i bilen. Når den i tillegg navigerer med god presisjon og har en tillitsvekkende kvalitet på databasen sin, er det ikke rart at den gjør det bra i denne testen.

Her kan du lese hele testen av Navigon 8110

Terningkast: 4
Pluss: Stor skjerm, god navigasjon.
Minus: Tungvint oppsett og lite innebygd hjelp.
Internett: www.navigon.com
Pris: 3 269 kroner



Tomtom GO 930 Traffic
Tomtom sin nyeste toppmodell Tomtom GO 930 er svært enkel i bruk, men har også svakheter.
Nederlandske Tomtom er svært populære på markedet, og toppmodellen GO 930 Traffic kommer nok til å bidra til fortsatt popularitet. Med gode navigasjonsfunksjoner og svært høy brukervennlighet vil dette produktet passe for de fleste. At enheten er svært liten og nett gjør heller ingen skade. GPS-en har imidlertid noen skuffelser å by på også.

Her kan du lese hele testen av Tomtom GO 930 Traffic

Terningkast: 4
Pluss: Best brukervennlighet, høy kartdekning.
Minus: Dårlig grafikkytelse.
Internett: www.tomtom.com
Pris: 3 088 kroner



Tomtom XL Europe 22
Med Tomtom XL Europe 22 har vi den enkleste og rimeligste GPS-en i hele testen.
Nederlandske Tomtom sin lillebror i denne testen er modellen XL Europe 22. Navnet henspeiler på at den har kartverk over 22 europeiske land innebygd, noe som minst i vårt utvalg. Dette produktet er en svært spartansk variant fra Tomtom; Dette er en navigator, og ingenting annet.

Her kan du lese hele testen av Tomtom XL Europe 22

Terningkast: 4
Pluss: Svært lav pris, enkel å bruke.
Minus: Ingen tilleggsfunksjoner, liten kartdekning.
Internett: www.tomtom.com
Pris: 1 803 kroner



Blaupunkt TravelPilot 500
En GPS for bil fra Blaupunkt med svært kreative funksjoner innebygd.
Blaupunkt går sine egne veier med sin TravelPilot 500. Den er smekkfull av spennende funksjoner og muligheter, og kan på mange måter omtales som en «sveitsisk armékniv for bilen». Det mest spesielle er at den har innebygd kamera. Da er det litt synd at det er på navigasjon den er svakest, i tillegg til at dette er produktet med høyest pris i vårt utvalg.

Her kan du lese hele testen av Blaupunkt TravelPilot 500

Terningkast: 3
Pluss: Masser av funksjoner, videonavigasjon.
Minus: Høyest pris, svak på adresser.
Internett: www.blaupunkt.com
Pris: 4 137 kroner



Mio Moov 580
Mio Moov 580 er en toppmodell uten å imponere. Særlig svakheter med navigasjonen trekker ned.
Mio Moov 580 er utstyrt med en skjerm som er større enn snittet. På den lager Mio et grafisk uttrykk som slett ikke er så pent som det de lagde før. Navigasjonen er heller ikke egnet til å glede, med fryktelig treg rekalkulering av ruter når man kjører feil, og andre svakheter i navigasjonen. Det finnes bedre alternativer enn dette, selv i samme prisleie.

Her kan du lese hele testen av Mio Moov 580

Terningkast: 3
Pluss: Lav pris, stor skjerm, enkelt oppsett.
Minus: Svak på navigasjon, særlig i tunneler.
Internett: eu.mio.com
Pris: 2 580 kroner



Harman/Kardon GPS-810
Harman/Kardon leverer et lovende produkt, men det trenger sårt bedre kartdata.
Harman/Kardon er best kjent for sine Hi-Fi produkter, men har også GPS-er i produktutvalget sitt. Denne GPS-en er vi svært ambivalente til, for på den ene siden har den høy ytelse og gode funksjoner, på den andre siden er den aller svakest på navigasjonen. Det skyldes altfor dårlige kartdata.

Her kan du lese hele testen av Harman/Kardon GPS-810

Terningkast: 2
Pluss: Høy ytelse, mange land i kartpakken.
Minus: Svakest på presisjon og adresser, tungvint adressesøk.
Internett: www.harmankardon.com
Pris: 3 819 kroner
Til toppen