Tabbelansering av søkemotor

Google-avhopperne i Cuil.com skulle ta opp kampen mot tidligere arbeidsgiver. Lanseringen gikk ikke som planlagt.

Den nye søketjenesten Cuil.com hadde en mildt sagt trang fødsel. Det som skulle bli søkeverktøyet som skulle utfordre giganten Google på en rekke områder, slet med store problemer ved lanseringen i går.

Gjennom hele dagen var siden gang på gang nede, og en rekke nysgjerrige brukere var ikke spesielt imponert over hverken design, måten søkene ble presentert på, eller relavansen i treffene du får. Relevante søketreff var ett av områdene Cuil hevdet at de skulle utkonkurrere Google på.

Ikke mer relevante søk
Cuil.com er startet opp av to tidligere Google-ansatte, men de hadde tydeligvis ikke regnet med at det å markedsføre seg selv som søketjenesten med flest indekserte sider i hele verden, ville føre til en strøm av nysgjerrige testvillige surfere. Serverne brøt med jevne mellomrom fullstendig sammen.

Det de mange besøkende på nettsidens åpningsdag så etter, var løftet om flere relevante treff i forhold til søkeord. Tilbakemeldingene har utelukkende vært negative på dette punktet, og mange brukere mener at Google fremdeles ligger endel hakk foran.


Mange av de som testet Cuil.com foretrekker fremdeles Google

Mye medieoppmerksomhet

Det er selsagt ikke uvanlig at nye tjenester og nettsider har barnesykdommer og oppstartsproblemer. Problemet for Cuil.com kan kanskje være det dårlige førsteinntrykket mange brukere har fått.

- Førsteinntrykket betyr veldig mye. Så mye medieoppmerksomhet skaper også store forventninger, sier bransjeanalytiker Greg Sterling hos Sterling Market Intelligence til IDG.

Indeksering ikke alt
Teamet bak Cuil.com brukte store ord i pressemeldingen sin ved lansering, og hevdet at siden skulle ha langt flere indekserte sider enn det Google kan vise til i dag. Hva dette betyr i praksis er vanskelig å si for forbrukere, ettersom det er relevante treff som betyr noe. Et Google eller Cuil-søk kan gjerne gi flere millioner treff, men det er som oftest 99 prosent unyttig informasjon, samt et knippe relevante treff. Det er de man vil ha.

- Størrelsen betyr noe, og man vil ha muligheten til å søke gjennom et stort antall sider fra hele nettet. Men antall indekserte sider betyr ikke nødvendigvis relevante treff, sier Danny Sullivan i bloggen Search Engine Land.
Til toppen